» Online brugere: 137 |
0 medlemmer og 137 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
Prop i stål kontra Alu samt motor omdr.
Hejsa
Jeg er helt ny inden for det fag her, Så derfor har jeg lige et par spørgsmål som jeg håber i kan svarer på.. :-)
Hvorfor stål frem for Alu ?
Hvor mange omdrejninger bør min motor gå med når jeg sejler ?
(det er en Mercury 220 hk 4,3 V6 EFI fra 2000)
Mvh.
Jesper
|
Hej Jesper,
velkommen til.
Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.
Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 25063)
Hej Jesper,
velkommen til.
Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.
Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?
|
Mange Tak for velkomsten :-)
Jeg er godt med på at stål er stærkere end ALU, men som MEGET UHELDIG nybagt bådejer er der et par ting jeg ikke helt forstår..
Her kommer hele historien..
Jeg får min nye brugte båd hjem og sejler i 1½ time ca. før jeg løber på en sten som kvæster min stål prop med 5-6 mm. hele vejen rundt i kanten på alle 3 blade.
Mega sur og ærgelig sejler jeg båden hjem og hiver den op dagen efter og konstatere at det ikke kun er propellen som er skadet med akslen er også skæv.. øv øv..
og det er så her at jeg ikke kan forstå hvorfor man bruger stål.. havde jeg haft en alu prop på så var chancen for at min aksel var blevet skæv meget lille da stenen vel bare havde ødelagt en ALU propel noget mere.. og så derved havde sparet mig for en dyr regning fra mekanikkeren på en ny aksel samt montering af denne..
Jeg har bestilt en ALU prop 21" SOLAS hos Nytdrev.dk som jeg vil sætte på istedet for en stål prop..
Man kan alligevel få mange ALU propeller for prisen på en stål prop..
Derfor har jeg lidt svært ved at forstå hvorfor folk vælger STÅL :-)
Mvh. Jesper
|
Miss Mancini |
20-06-2010 19:44 |
Stik modsat eksemplet med bilen, hvor folk køber sig fattige i alufælge fremfor stålfælge...:):):)
|
Det er en noget kedelig historie du fortælle om - og kan sagtens forstå dig.
Propellere er lidt ligsom som alufælge og tuning til biler :) Nogle er til det, andre ikke.
Hvis man vil have de sidste kmt på toppen ud af båden skal man have fat i stål.
I din "gamle" stål propel (hvis den var en Mercury/Quicksilver) skulle der meget gerne have siddet et plastik nav som dette
http://budsmotorsports.com/images/DSCN3559.JPG
Den skulle gerne have "ofret" sig da du ramte stenen og dermed have skånet akslen.
Har du et par billeder af propellen?
|
6 Vedhæftelse(r)
Her er billederne fra alle vinkler (næsten) :-)
Den Gummi kobling der sidder inden i ser fin ud.. og ser ikke ud til at ha' sluppet..
|
Miss Mancini |
20-06-2010 20:27 |
Din propel er med fast nav.
Mht. propelleraksel, så kan jeg tilbyde dig en fabriksny ( made in USA ) til 1685,- kr. + moms
Pakningssæt til underdel af drev, kr. 240,- + moms
Er på lager til omgående levering.
|
Miss Mancini |
20-06-2010 20:31 |
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 25066)
Hvis man vil have de sidste kmt på toppen ud af båden skal man have fat i stål.
|
Jeg er ikke uenig med dig.
På Cobalt´en ( din egen red. ), vil rustfri propel være det eneste rigtige baseret på motorens kræfter.
Dollarprinsessen har sejlet med både alu og rustfri propellere, hvor den foretrukne propel er en 4-bladet 19" til blandet sejlads.
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 25072)
Din propel er med fast nav.
Mht. propelleraksel, så kan jeg tilbyde dig en fabriksny ( made in USA ) til 1685,- kr. + moms
Pakningssæt til underdel af drev, kr. 240,- + moms
Er på lager til omgående levering.
|
Ahh.. så er det måske derfor akslen bukkede...
Det er godtnok billigt..
Jeg kunne ikke lige se mig tid til at sætte mig ind i at skifte sådan en aksel, og båden vil jeg meget gerne ha' i vandet asap da jeg kun har sejlet 1½ time i den hehe..
Så jeg har måtte betale MarineCare i Roskilde for at rette op min min kvajet handling.. :-(
Men nu får jeg jo den reperations håndbog fra dig.. så kan jeg vel selv næste gang..
7-9-13 ;-)
Mvh. Jesper
|
Den propel en med fast navn og derfor kan navet ikke give sig.
Har du beholdt den eller? Umiddelbart syntes jeg ikke den er ret skadet.?!? Er du sikker på den var bukket?
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 25074)
Jeg er ikke uenig med dig.
På Cobalt´en ( din egen red. ), vil rustfri propel være det eneste rigtige baseret på motorens kræfter.
Dollarprinsessen har sejlet med både alu og rustfri propellere, hvor den foretrukne propel er en 4-bladet 19" til blandet sejlads.
|
Jeg er da helt enig - en 4-bladet propel vil altid være det kompromis som giver det bedste af alle verdener - topfart og godt greb ligmed acceleration.
Jeg vil til hver en tid mene at en stål propel er en alu overlegen på alt, undtagen prisen. :)
|
Nu har jeg jo stort set ikke sejlet med stål prop før,
Så jeg tror ikke at jeg ville kunne mærke forskel og sige for eller imod alu på performance siden endnu :-)
Regner med at få båden i vandet onsdag eller torsdag igen, så skal der testes alu-prop, dog ikke på sten i vandet ;-)
Mvh. Jesper
|
Campion 165(seb) |
20-06-2010 20:45 |
Jeg foretrækker helt klart stål frem for alu.
Alle de senere både jeg har haft har været monteret med stålpropeller, og det kan jeg kun klart anbefale.
Det er naturligvis p*sse ærgeligt at du får sådan en dyr rep. ud af din påsejling, men du vil KLART kunne mærke forskel når du får din alupropel på - desværre i 'negativ' retning.
Jeg vil påstå den føles 'dårligere' at sejle med og at du vil ærge dig over dit valg, så mit råd er; behold din stålpropel.
Og JA, det er lidt som med biler og fælge, som Lars er inde på, du var så uheldig at ramme 'kantstenen'. Pisse ærgeligt men den ting sker altså en gang i mellem.
|
Miss Mancini |
20-06-2010 20:46 |
Citér:
Originally Posted by kylle
(Indlæg 25083)
Regner med at få båden i vandet onsdag eller torsdag igen, så skal der testes alu-prop, dog ikke på sten i vandet ;-)
Mvh. Jesper
|
Kylling, Kylle.
Hvis du sejler på samme sten med samme hastighed som sidst, kan du se, om akslen tager skade med aluprop monteret....:):):)
|
Måske jeg så skulle få rettet den stål prop så jeg kan smide den på en dag, eller skal jeg smide den ud og købe en der er med "løst" nav/kobling ?
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 25085)
Kylling, Kylle.
Hvis du sejler på samme sten med samme hastighed som sidst, kan du se, om akslen tager skade med aluprop monteret....:):):)
|
Hehe..
Jeg har haft mareridt over den sten, og tro mig jeg ved 100% hvor den ligger, så der bliver sejlet i en stor bue uden om den ;-)
|
Jeg ville hlet klart beholde den og sende den til en opretter.
Er du sikker på at akslen var skæv?
jeg har set værre propellere end den du viser frem, hvor akslen ikke tog skade.
Hvor og hvordan skete påsejlingen?
|
Campion 165(seb) |
20-06-2010 20:55 |
HAHA, nåe ja Lars - var det ikke noget med din propel lignede noget man kunne hakke salat med??fjupeqopq
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 25088)
Jeg ville hlet klart beholde den og sende den til en opretter.
Er du sikker på at akslen var skæv?
jeg har set værre propellere end den du viser frem, hvor akslen ikke tog skade.
Hvor og hvordan skete påsejlingen?
|
Lars.. Det er næsten pinligt at fortælle det..
Men det er den revle der er ud for Gershøj Havn ca. 300 meter ude som jeg kom lidt for tæt på.
Jeg sejlede ca 6-8 knob med 3 personer i båden da jeg ramte stenen.
Da jeg havde fået båden op snurrede jeg propellen runde og den svingede omkring 2-3 mm.
Mvh. Jesper
|
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb)
(Indlæg 25089)
HAHA, nåe ja Lars - var det ikke noget med din propel lignede noget man kunne hakke salat med??fjupeqopq
|
:):)
http://www.fenderen.dk/forum/showthr...ighlight=bravo
Citér:
Originally Posted by kylle
(Indlæg 25090)
Lars.. Det er næsten pinligt at fortælle det..
Men det er den revle der er ud for Gershøj Havn ca. 300 meter ude som jeg kom lidt for tæt på.
Jeg sejlede ca 6-8 knob med 3 personer i båden da jeg ramte stenen.
Da jeg havde fået båden op snurrede jeg propellen runde og den svingede omkring 2-3 mm.
Mvh. Jesper
|
Det kan ske at man kommer for tæt på.
Hmmm troede ikke at 6-8 knob ville kunne gøre den skæv, total ærgerligt.. :(
|
Miss Mancini |
20-06-2010 21:01 |
Citér:
Originally Posted by kylle
(Indlæg 25090)
Lars.. Det er næsten pinligt at fortælle det..
Men det er den revle der er ud for Gershøj Havn ca. 300 meter ude som jeg kom lidt for tæt på.
Jeg sejlede ca 6-8 knob med 3 personer i båden da jeg ramte stenen.
Da jeg havde fået båden op snurrede jeg propellen runde og den svingede omkring 2-3 mm.
Mvh. Jesper
|
Sørg for at der bliver udført en trykprøvning af drevet efter reparation - det skal også fremgå af fakturaen.
Trykprøvning. Hvad er det ? Se dette link:
http://www.nytdrev.dk/trykprøvning_af_drev_-t-14.html
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 25092)
|
Nåå.. Kan se at jeg ikke er den eneste der kan finde sten i vandet ;-)
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 25093)
|
Ahh..
Snakkede med mekanikeren, han nævnte godt det trykprøvning der..
Man burde jo investere i udstyret til selv at gøre det :-)
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 25088)
Jeg ville hlet klart beholde den og sende den til en opretter.
|
Hvad er det for en propel?
Kan det betale sig Lars?
Sidst jeg fik Rudes til at afbalancere en propel kostede det en tusse, og der skulle ikke rettes noget. Gumminavet kan også sagtens have taget skade uden man umiddelbart kan se det.!
En ny propel fra Mercury kan jo hentes hjem fra Staterne til omkring 3500,-.
Nytdrev.dk kan helt sikkert også levere stål til samme pris som en opretning kan løbe op i.
|
Miss Mancini |
20-06-2010 21:21 |
Citér:
Originally Posted by MartinN
(Indlæg 25096)
Nytdrev.dk kan helt sikkert også levere stål til samme pris som en opretning kan løbe op i.
|
Her lidt priser på de stål propellere vi skal have solgt ud af:
Standard 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 1900,- + moms
21" = 1900,- + moms
23" = 1900,- + moms
Lux 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 1950,- + moms
21" = 1950,- + moms
23" = 1950,- + moms
High Performance 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 2100,- + moms
21" = 2100,- + moms
23" = 2100,- + moms
Leveringsomkostninger, kr. 100,- / pr. propel.
Alt er fabriksnyt og i original emballage.
Begrænset antal af hver type propeller.
Forbehold for mellemsalg.
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 25099)
Her lidt priser på de stål propellere vi skal have solgt ud af:
Standard 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 1900,- + moms
21" = 1900,- + moms
23" = 1900,- + moms
Lux 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 1950,- + moms
21" = 1950,- + moms
23" = 1950,- + moms
High Performance 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 2100,- + moms
21" = 2100,- + moms
23" = 2100,- + moms
Leveringsomkostninger, kr. 100,- / pr. propel.
Alt er fabriksnyt og i original emballage.
Begrænset antal af hver type propeller.
Forbehold for mellemsalg.
|
Det var godt nok billigt.. Så kan jeg godt se at det ikke kan betale sig at jeg skal give 1300-1500 for en opretning af min prop.
mvh. jesper
|
Campion 165(seb) |
20-06-2010 21:38 |
STANDARD, LUX, HIGH PREFORMENCE...?
Er det producenten, eller??
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
(Indlæg 25096)
Hvad er det for en propel?
Kan det betale sig Lars?
Sidst jeg fik Rudes til at afbalancere en propel kostede det en tusse, og der skulle ikke rettes noget. Gumminavet kan også sagtens have taget skade uden man umiddelbart kan se det.!
En ny propel fra Mercury kan jo hentes hjem fra Staterne til omkring 3500,-.
Nytdrev.dk kan helt sikkert også levere stål til samme pris som en opretning kan løbe op i.
|
Der står ikke noget navn eller mærke på den..
|
Miss Mancini |
20-06-2010 21:43 |
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb)
(Indlæg 25102)
STANDARD, LUX, HIGH PREFORMENCE...?
Er det producenten, eller??
|
Nej, det er det ikke.
SOLAS producerer alle de propellere vi sælger.
Hos SOLAS er:
"New Saturn" = Standard propel
" HR TITAN 3" = Lux propel
" Lexor " = High Performance
|
Campion 165(seb) |
20-06-2010 21:45 |
Alll righty, then...-dlof--f
|
Jeg takker mange gange for jeres hjælp og input :-)
Mvh.
Jesper
|
jensjakob |
21-06-2010 08:41 |
Der er mange "sjove" ting i Roskilde fjord, du får lige et link til hvor du kan hente søkortet i PDF.
http://www.roskildefjordudvalg.dk/
Revlen du har været på hedder "Nørre Rev" - - der er 2 gennemsejlinger markeret med rød/grøn bøje - det er den eneste vej igennem.
Pas også på Uglen, Sælklemmerne mm.
Knæk og bræk
Jens Jakob
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 25104)
Nej, det er det ikke.
SOLAS producerer alle de propellere vi sælger.
|
Solgte du ikke Turning Point på et tidspunkt?
|
NarkoKrig |
21-06-2010 13:01 |
Citér:
Originally Posted by MartinN
(Indlæg 25096)
Hvad er det for en propel?
Kan det betale sig Lars?
Sidst jeg fik Rudes til at afbalancere en propel kostede det en tusse, og der skulle ikke rettes noget. Gumminavet kan også sagtens have taget skade uden man umiddelbart kan se det.!
En ny propel fra Mercury kan jo hentes hjem fra Staterne til omkring 3500,-.
Nytdrev.dk kan helt sikkert også levere stål til samme pris som en opretning kan løbe op i.
|
Jeg måtte slippe 1500 hos rudes, og den er stadig så skæv at den er ubrugelig, så det var 1500 ud i vasken. endte med at købe ny i staterne 3500 incl fragt/told/moms Revolution 4 (Fantastisk prop)
|
Rpm
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 25063)
Hej Jesper,
velkommen til.
Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.
Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?
|
Jeg river lige ild i denne tråd igen :-)
Min motor ligger på ca. 4200 omdrejninger i min. med fulde gadafi.
Har det nogen betydning at den ikke er oppe imellem de 4400-4800 rpm ?
Jeg har nu en 4 bladet 21" alu skrue fra Rolf på, jeg kan godt mærke at den ikke er helt så hurtig i optræk med den som med stål skruen på, men til gengæld er den blevet en smule hurtigere, og jeg syntes også at min cruise hastighed er blevet lavere og med lavere omdrejninger... så jeg er yderst tilfreds med den skrue.. og især til den pris :-)
|
Citér:
Originally Posted by kylle
(Indlæg 25808)
Jeg river lige ild i denne tråd igen :-)
Min motor ligger på ca. 4200 omdrejninger i min. med fulde gadafi.
Har det nogen betydning at den ikke er oppe imellem de 4400-4800 rpm ?
|
Du skal ligge imellem 4400 og 4800 rpm ved wot, ellers belaster du din motor for hårdt, og det kan forkorte levetiden på den.
Generelt kan man sige at sejtræk skader mere end omdrejninger.
Jo tætte du kommer på 4800, jo bedre vil din generelle performance også blive, både hvad angår holeshot og hastighed ved wot.
Derudover kan du ved at vælge forskellige propeltyper arbejde med din performance på specifikke områder, alt efter hvad du ønsker.
Man kan ikke få bedste holeshot, bedste cruisefart, laveste brændstofforbrug og højeste hastighed i samme propel. Det vil altid være en prioritering.
Mange ender med at vælge en 4 bladet stål, da den oftest giver den bedste performance i cruiseområdet og har godt greb i vandet og dermed god kontrol over båden.
Citér:
Originally Posted by kylle
(Indlæg 25808)
Jeg har nu en 4 bladet 21" alu skrue fra Rolf på, jeg kan godt mærke at den ikke er helt så hurtig i optræk med den som med stål skruen på, men til gengæld er den blevet en smule hurtigere, og jeg syntes også at min cruise hastighed er blevet lavere og med lavere omdrejninger... så jeg er yderst tilfreds med den skrue.. og især til den pris :-)
|
For hver pitch du ændrer på propellen ændrer du også omdrejningerne med ca 200. Så du burde overveje at prøve en 15"-17" stål i 4 bl. f.eks en Vensura. Deltager du på vores træf, er der som regel mulighed for at prøve propeller som vi andre sejler med.
|
hej
jeg tror jeg ville vælge en revo4 i 19 tommer hvis det var min båd 4200 omdr er for lidt.
|
Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ?
For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned..
|
jeps ca. en tommelfinger regel siger ca 200 rpm pr tomme i stigning.
|
Citér:
Originally Posted by kylle
(Indlæg 25823)
Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ?
For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned..
|
Fra 21 til 19 = ca. +400
man kan ikke altid stole på båden`s omdrejnings måler,
min viste ca.450 for lidt :eek:
|
Ok.. Hvis jeg så smider en 19" på af samme slags, Hvad kan jeg så forvente udover at omdrejningerne stiger med ca. 400 Rpm.
Bedre trækkræft, og lavere topfart eller ?
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:11. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,584
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, StellaWaec |
|