Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 157
0 medlemmer og 157 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Benzinlugt! (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1605)

Sarah Louise 28-07-2009 08:27

Benzinlugt!
 
Jeg troede jeg havde fået fikset problemet med benzin lugt i kahytten, efter jeg fik spændt spændbåndet til den slange der går fra påfyldningsstudsen til tanken - men nej.

Problemet (hvis det er et problem) er, at når båden har været lukket af et døgns tid og jeg åbner op for lugen til sovepladserne i stævnen, lugter der ret markant af benzin - lidt ufluftning og så er det væk igen. Men, dvs man jo ikke kan sove i båden med lukket skylight og luge - så bliver jeg ihvertfald godt blæst i hovedet.

Så, andre med en daycruiser/sovekabine der kender til det her problem? Er det sådan det bare er eller???

Hilsen
Sarah L

MartinN 28-07-2009 08:38

Fik du lokaliseret tankudluftningerne?

Sarah Louise 28-07-2009 08:44

Ja, den går ud i det forreste rum hvor ankeret ligger - og alle andre spændbånd sidder godt og slangerne er nye.. Jeg må skrue pladen af igen og se om det jeg lavede ikke var godt nok - men jeg gav det hele en klat sigaflex og så spændte jeg spændbåndet.. Kan bare ikke helt tro på det er meningen der skal lugte af benzin på den måde, når det har været lukket af.. og skal på tur i den i weekenden, så vil gerne løse det inden...

Strøyer 28-07-2009 09:24

Er der forbindelse fra din ankerbrønd til kahytten evt. udluftning ?
Hvad med tankudluftningen går den ud i det fri ?

Sarah Louise 28-07-2009 09:28

Jeg må tage nogle billeder - nej ankerbrønden er støbt i glasfiber, så den eneste forbindelse er der hvor udluftningsslangen er monteret.. Der er også en åbning fra ankerbrønden ud i det fri...Men, måske den store slange til påfyldningsstudsen skal monteres anderledes/have et ekstra spændbånd.. det var som om den var gledet lidt ned og båndet samtidigt var løst...Det var så her den fik sigaflex og blev spændt godt fast..

ENN 28-07-2009 09:48

Der skal ikke lugte af benzin - du må eftergå alle slanger og spændbånd samt efterse tanken (er der skruet en skrue ind i den fx.) benzinlugt skal der ikke være

tit er benzinslanger sikret med 2 spændebånd - hvis de kan sidde på studsen

Sarah Louise 28-07-2009 09:52

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 15759)
Der skal ikke lugte af benzin - du må eftergå alle slanger og spændbånd samt efterse tanken (er der skruet en skrue ind i den fx.) benzinlugt skal der ikke være

tit er benzinslanger sikret med 2 spændebånd - hvis de kan sidde på studsen

Tak - nu ved jeg skal igang med fejlfinding ASAP... jeg er temmelig sikker på det stammer fra slangen til påfyldningsstudsen. Da jeg havde fixet den var der intet det første døgn, men i går kom det tilbage- konklusion: den er ikke fixet godt nok... Det er simpelthen som om slangen glider ned.. Måske jeg skal affedte den på en elelr anden måde først???

ENN 28-07-2009 09:54

den skal være ren og tør - brug ikke sikaflet etc det hjælper intet

Sarah Louise 28-07-2009 10:05

Noget specielt jeg bør bruge?? har degreaser fra Hempel liggende, men er der andet der er bedre???

je__ns 28-07-2009 11:22

Det vil være ok, hvis du har noget acetone eller celluosefortynner, vil det også være godt.

Du skulle måske overveje, at købe en ny slange, hvis den gamle er ved at være lidt blød, og ikke går stramt ned over studsen.
Brug spændebånd af god kvalitet.

mvh jens

Peter508 28-07-2009 11:34

Det er ekstremt vigtigt at bruge rigtige benzin slanger...

Da jeg skiftede slanger i min tidligere speedbåd, opdagede jeg at der var brugt almindelig vandslange, og så var der viklet sort tape rundt om...Hvilket ved mig forklarede lugten af benzin...

Sarah Louise 28-07-2009 13:27

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 15766)
Det er ekstremt vigtigt at bruge rigtige benzin slanger...

Da jeg skiftede slanger i min tidligere speedbåd, opdagede jeg at der var brugt almindelig vandslange, og så var der viklet sort tape rundt om...Hvilket ved mig forklarede lugten af benzin...

Det er absolut rigtige benzinslanger - ingen tvivl der. Jeg føler mig rimeligt overbevist om at løsningen ligger i at få tørret studsen godt af, så den ikke længere er fedtet og ledningen ikke kan glide af.. og så et ekstra spændebånd ... Det står snorlige det hele ellers... Jeg må tage de dælens billeder...

HB aarhus s 28-07-2009 16:06

Har du tjecket hvor tank måleren sidder i tanken 80% af de både jeg har lavet med utætte tanke og benzin lugt har været fra tank måleren og gennemføring i tanken til studs til sugeslangen

lynæs 28-07-2009 19:10

hvis slangen glider ned,selv om spændebåndet er spændt, så passer slangen ganske enkelt ikke, der skulle gerne være en modstand når slangen skubbes på, du risikerer at en for stor slange ikke kan spændes tæt, og der skal ikke ikke noget fugemasse imellem. Så af med slangen mål studsen, og få en slange, som passer til.

Manorwar 28-07-2009 21:29

har du måske en utæt fuld reservedukke i båden?
jeg taler af erfaring

høvding 28-07-2009 22:28

og husk nu den mindst sjat benzin kan lugte i flere uger. så selv om du har fået den tæt kan den godt lugte et par uger hvis der er spildt en lille smule. husk godt med udluftning benzin dampe er ikke sunde

Peter508 29-07-2009 08:56

Hmmm jeg kan simpelthen ikke lade denne passere...:rolleyes:

En fuld reservedukke....der rejser sig nogle spørgsmål i denne forbindelse...

1) Hvilken type dukke er der her tale om ??
2) Hvad er dukken fuld af ??
3) Hvilke konsekvenser har det at den er utæt ??
4) Hvorfor har piraten en dukke med på havet ??
5) Hvor mange dukker er piraten mon i besiddelse af ??

-dlof--f

Lars T 29-07-2009 09:14

Hvor meget kan der være på sådan en dukke.?!

Jeg tænker endeligt et ægte win-win produkt :)

Campion 165(seb) 29-07-2009 15:33

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 15792)
Hmmm jeg kan simpelthen ikke lade denne passere...:rolleyes:

En fuld reservedukke....der rejser sig nogle spørgsmål i denne forbindelse...

1) Hvilken type dukke er der her tale om ??
2) Hvad er dukken fuld af ??
3) Hvilke konsekvenser har det at den er utæt ??
4) Hvorfor har piraten en dukke med på havet ??
5) Hvor mange dukker er piraten mon i besiddelse af ??

-dlof--f

Haha - jeg sad og tænkte PRÆCIS det samme da jeg læste hans indlæg - desværre kom du mig i forkøbet med spørgsmålet..!

Manorwar 29-07-2009 18:59

piratens sprog ala julekalender..er i ikke vand til dette ednu?*GG*
poppepoppedrellerøve..-dlof--fen reservedunke..aber hier mal klar auf deutsch "resevekanister"-dlof--f.
jeg sejle eller leger ikke med dukker..kun med de ægte vare-dlof--f

VIGTIGT INFO--husk lige ,drenge og damer..at folk de dreller pirater har en kort levetid..

Peter508 29-07-2009 21:25

Drille....:eek:

Moi....:eek:

Neeeej da....-dlof--f

Manorwar 29-07-2009 23:01

:chainsawguy::chainsawguy::chainsawguy::grin:

Sarah Louise 30-07-2009 07:46

4 Vedhæftelse(r)
Hehe.. Jeg har ingen reservedukke med ;) Tanken tager 160 liter og sejler den ikke tom... Fåes de der reservedukker i en mandlig udgave også??!!!

Men, jeg fik spændt det hele fra hinanden igår og ser at der sidder noget pakningstape rundt om studsen der var fuldstændig opløst og klistret/fedtet. Har vedhæftet billeder.. Alle de andre spændebånd, kan man ikke rykke 1 millimeter, men lige det her kan altså drejes rundt - jeg vil pille pakninstape'n helt af og pakke det om (er der et andet materiale der er bedre?).

Båden er bygget med de her slanger, så har svært ved at forestille mig de har sat forkerte på fra fabrikkens side og den passer i den anden ende. Min umiddelbare konklusion er dermed at den fedter rundt pga det der pakningstape.. Har vedhæftet billeder:) De løse ledninger er dem jeg har pillet af til lampen, der sidder monteret i pladen...

Tog også en ordentlig sniffer nede ved samlingerne ved tanken og der lugter bare af glasfiberbåd...

lynæs 30-07-2009 08:15

For at sige det, som det er, det er noget klamp.

Sarah Louise 30-07-2009 08:31

Sigaflexen er mig der prøvede at lappe :-).. det skal jeg ha' pillet af igen.. det var der ikke før :)

je__ns 30-07-2009 09:20

Hvis det var min båd, ville jeg udskifte spændebåndene, de der af rund tråd, synes jeg ikke er særlig effektive.
Køb nogle rustfrie af den flexible brede type, de virker.

mvh jens

lynæs 30-07-2009 09:21

Hvis slangen ikke presser på studsen, vil der dannes en fold mellem de 2 møtrikstykker, og det vil normalt medføre utætheder. Slangen SKAL presse på studsen. Måske en anden studs kan gøre det. Den lidt brdr. klamp metode, et spændebånd mere, hvor spændemøtrikkerne sidder 90 gr. forskudt. så folden ikke løber helt igennem.

ENN 30-07-2009 13:07

som lynæs skriver studs og slange skal passwe sammen i diameter - og så skal du vælge et par kvalitetsspændebånd fx i rustfri

Men hvis slangen ikke passer på studsen i diameter så er det hele ligemeget - så får du det aldrig 100% tæt og fagmæssigt i orden der skal ikke anvendes sikaflex tyggegummi mv.lf-flg

Sarah Louise 03-08-2009 08:49

Så blev fejlen lokaliseret - ganske rigtigt var der noget der ikke lige passede sammen :o)

Påfyldningsstudsen er mindre i diameter end slangen - slangen passer perfekt til studsen nede ved tanken, så løsningen bliver at skifte studsen.

Men, stod og skulle på weekend, så har fået pakket det ordentligt og har haft nul problem siden. Så når jeg får en ledig stund, skifter jeg studsen så det er lavet ordentligt..
Så det blev bare en skøøøn weekend med lidt for meget indenbords (ikke i båden), overnatning, sol og ankre op og bade... aaahhh...

Sarah Louise 25-08-2009 10:27

1 Vedhæftelse(r)
Efter mange samtaler (hvor vi vist snakkede forbi hinanden i marine butikken) er jeg kommet frem til løsningen... Problem: Min tankstuds er 38 mm og benzin slangen 45 mm. De der 38 mm er så slet, slet ikke standard mål.. Og jeg vil have et tankdæksel der kan låses.
Nå, det viste sig så at man kan købe en overgang imellem de to diametere - det er den jeg har vedhæftet et billede af (har skåret den til)... Det er mit tirsdagsprojekt (det og få de røde neglelaks mærker af, jeg lavede på dækket da jeg rodede med ankeret i weekenden - suk).... Jeg krydser fingre...

goffy 25-08-2009 11:11

Citér:

Originally Posted by Sarah Louise (Indlæg 16893)
Efter mange samtaler (hvor vi vist snakkede forbi hinanden i marine butikken) er jeg kommet frem til løsningen... Problem: Min tankstuds er 38 mm og benzin slangen 45 mm. De der 38 mm er så slet, slet ikke standard mål.. Og jeg vil have et tankdæksel der kan låses.
Nå, det viste sig så at man kan købe en overgang imellem de to diametere - det er den jeg har vedhæftet et billede af (har skåret den til)... Det er mit tirsdagsprojekt (det og få de røde neglelaks mærker af, jeg lavede på dækket da jeg rodede med ankeret i weekenden - suk).... Jeg krydser fingre...

som bruger af neglelak så har du nok også noget neglelakfjerner :D
det skal nok blive godt med den overgang stykke.

BrianL 25-08-2009 11:50

Citér:

Originally Posted by Sarah Louise (Indlæg 16893)
Efter mange samtaler (hvor vi vist snakkede forbi hinanden i marine butikken) er jeg kommet frem til løsningen... Problem: Min tankstuds er 38 mm og benzin slangen 45 mm. De der 38 mm er så slet, slet ikke standard mål.. Og jeg vil have et tankdæksel der kan låses.

Jeg troede at 38 og 51 mm var standard for brændstofpåfyldningssslanger, dækspåfyldning og tankstudse.

Jeg har ikke hørt om 45 mm, men det er måske europæisk standard mål, hvor 38/51 mm måske er amerikansk ?

Sarah Louise 25-08-2009 11:52

Hehe.. ja da... Men var i tvivl om hvorvidt det gik så godt i spænd med glasfiber, men har nu læst acetone er i orden at bruge.. så frem med voksen bagefter :-P

Så kan jeg lære det....
Men, har store forhåbninger til overgangsstykket - har sovet i båden, men når skylightet bliver lukket pga regn, kan man da godt være liiidt tung i hovedet dagen efter :) ....

Sarah Louise 25-08-2009 11:53

Brian L: Ja, det var netop problemet. Ingen 45 mm studser overhovedet!!!! Slet, slet ikke standard.... Båden er tysk...
Men slangen passer jo perfekt på tanken - så nu skulle overgangsstykket gerne være lykken....

høvding 25-08-2009 22:10

så må du håbe det overgangstykke hjælpe for det er pænt træls"på godt dansk" og ha bensin lugt/dampe kabinen. man bliver hurtig tung i hovedet af det. held og lykke

ENN 15-09-2009 12:26

Hvad så sarah - lad os få en update på din båd - hvordan gik det med benzinlækagen? sejler den som den skal nu? har du fået nogle gode ture i den?

Sarah Louise 15-09-2009 18:34

Suk.. nej, det har jeg ikke. Jeg bestilte en ny påfyldningsstuds - den passede ikke i diamater. Så fik jeg det der mellemstykke i plast - men det passede heller ikke!!

Har været på ferie, men her i weekenden skal der kigges på det igen!!! Jeg tænker om det evt skal pakkes med en form for bred gummiliste, der kan fylde mellemrum ud...

Derudover har jeg haft mange svipture på vandet og har også fundet tid/sol til at ankre op og nyde vejr og vand.. jeg regner med liiige at snuppe et par sejlture i den her uge også :-)... Der er jo så kort tid tilbage af sæsonen - deprimerende :(

Lars T 15-09-2009 18:45

Citér:

Originally Posted by Sarah Louise (Indlæg 17379)
Der er jo så kort tid tilbage af sæsonen - deprimerende :(

Op med humøret, jo hurtigere vi får denne sæson overstået, jo hurtigere kommer der en ny :rolleyes: :)

Sarah Louise 28-09-2009 08:53

The never ending story... en af mine venner fik dog en lys ide. Min kammerat der er smed er i gang med at lave cyklistbom til min trailer... Vi er blevet enig om han også svejser et stykke på min tankstuds, der er 38mm indvendigt og 45 mm udvendigt... Jeg kan nemlig fortælle at en tankstuds på 45mm i diameter er lidt af en sjældenhed. Jeg har kunne finde 1 i alle de kataloger jeg har kigget i - og den var både grim og kunne ikke låses :-( .. Desperate situations, calls for desperate measures...

Albjerg 28-09-2009 09:43

Det er vel ikke så desperat - godt tænkt. Og hvis han er en god svejser, er det heller ikke noget problem at få det tæt :) .


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 127,604
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, BrittanyEu
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden