» Online brugere: 168 |
0 medlemmer og 168 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
- Trailer
( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=17)
Sarah Louise |
05-07-2009 21:54 |
Kørsel med bådtrailer??
Jeg står snart og skal til Tyskland og hente min båd.. Der følger en trailer med og jeg har derfor tænkt mig at køre den hjem :-)
Båden vejer 1100 total og så vejer sådan en trailer vel også nogle hundrede kilo???
Nu har jeg researchet en del og er efterhånden noget forvirret over 2 ting:
1. Må jeg køre med en bådtrailer med den totalvægt på mit normale kørekort? (hvis ikke, da har min bror det "store" kørekort til turistbus - er det nok?)
2: Hvor "stor" en bil skal der til, for at måtte trække traileren? Jeg har en mistanke om jeg er ude i en firhjulstrækker (og sådan en er jeg ikke i besiddelse af :( ...
Håber der er nogle kloge hoveder her der kan hjælpe!!! :-)
Hilsen
Sarah Louise
|
Casper T |
05-07-2009 22:05 |
lille huske regel tag total vægten på bilen+total vægten på traileren(altså ikke de faktiske men dem fra reg attesten),overstiger dette over 3500kg så er trailer kort påkrævet,,,,,,,,de faktiske vægte kan man bruge når man har kortet altså hvis din bil må trække 750kg må du gerne have en 1200kg trailer på bare den kun er læsset til max 750 total,er dette noget rod??????men der skal ikke en kæmpe bil til den båd du skal hente
|
Searider |
05-07-2009 22:05 |
du må trække en dansk indregistreret trailer på 1300kg total hvis: din bil er godkendt til at må trække mindst 1300kg og din bils totalvægt ikke overstiger 2200kg. Det samlede vogntogs totalvægt må ikke overstige 3500kg på lille kørekort, det samme gælder din bror, medmindre han har kørekort til hænger C-E, D-E eller B-E. 4 hjulstrækker er langtfra nødvendig, mange almindelige personbiler må trække 1300kg. Min VW Passat må eksembelvis trække 1700kg og det er jo en meget normal bil.
Men en tysk trailer må du ikke trække, så der stopper festen, hvis du vil køre lovligt.
|
Casper T |
05-07-2009 22:08 |
der nok også et sted på nettet hvor du kan taste dine dataer ind og se hvilket kort du har brug for....................PS.alt under 30% overlæs kan du betale dig fra over 30% ryger kortet(mener jeg bestemt)DDriver
|
Sarah Louise |
05-07-2009 22:08 |
Så fat i registreringsattesten og lave lidt regning:-)...
Jeg har talt med færdselsstyrelsen og motorkontoret og jeg må gerne køre ind i Danmark med en trailer på tyske plader, så længe jeg får den kørt til syn og omregistrering hurtigst muligt.. som hun sagde: så emsige er vi altså heller ikke :-) .. det havde jeg nemlig hørt fra flere, så tænkte jeg måtte dobbeltchecke med myndighederne, og det var det svar jeg fik ...
|
Hej
Har du undersøgt det rent forsikringsmæssige, det vil være brand ærgeligt, at få totalskadet båden, især hvis den ikke er forsikret.
Hvis traileren er danskindregistreret, dækker din bils forsikring, alene ansvarsforsikring (det gør den jo nok ikke på en tysk indreg. og så kan det blive helt uoverskueligt dyrt)
Kaskoforsikringen er normalt dækket af bådens forsikring.
mvh jens
|
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise
(Indlæg 15029)
Så fat i registreringsattesten og lave lidt regning:-)...
Jeg har talt med færdselsstyrelsen og motorkontoret og jeg må gerne køre ind i Danmark med en trailer på tyske plader, så længe jeg får den kørt til syn og omregistrering hurtigst muligt.. som hun sagde: så emsige er vi altså heller ikke :-) .. det havde jeg nemlig hørt fra flere, så tænkte jeg måtte dobbeltchecke med myndighederne, og det var det svar jeg fik ...
|
Normalt når der gives dispensation er der krav om den ikke må være lastet.
Den tyske lovgivning giver dig heller ikke lov til at køre med en tysk trailer efter en dansk bil. De tyske myndigheder/færdselspoliti er endnu mere strikse når det kommer til transport med påhængskøretøjer.
Det eneste jeg dog ville være bekymret om er det forsikringsmæssige i forbindelse med transporten.
Vær også opmærksom på 50 kg's reglen, på alm. B-kørekort må du ikke trække påhæng hvis tilladte totalvægt overstiger din bil tilladte totalvægt med 50 kg. Din brors kørekort er i øvrigt heller ikke nok.
Du kan indtaste dine data her:
www.sikkertrafik.dk
|
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise
(Indlæg 15029)
Jeg har talt med færdselsstyrelsen og motorkontoret og jeg må gerne køre ind i Danmark med en trailer på tyske plader, så længe jeg får den kørt til syn og omregistrering hurtigst muligt.. som hun sagde: så emsige er vi altså heller ikke :-) .. det havde jeg nemlig hørt fra flere, så tænkte jeg måtte dobbeltchecke med myndighederne, og det var det svar jeg fik ...
|
Du må gerne køre med traileren med prøveplader i DK, men du må ikke have båden på samtidig.
|
Ja en bøde er da til at klare, men et uheld, kan være uoverskueligt.
mvh jens
|
Sarah Louise |
07-07-2009 09:29 |
Tak for svarene - Jeg undersøger alting som en gal og dobbeltchecker med myndighederne, hvordan jeg skal gøre det bedst...
|
Jeg synes det er vigtigst, at du tjekker ud med din forsikring.
mvh jens
|
Sarah Louise |
07-07-2009 09:38 |
Jeg har sendt en forespørgsel til Bavaria aka Manowar ang. forsikring... Taler pt med motorkontoret om at få et par prøveplader på:)
|
Sarah Louise |
07-07-2009 09:44 |
Motorkontoret siger jeg bare skal sætte sådan en prøvenummerplade/klister fætter på når jeg når grænsen, så er det lovligt - også selvom traileren er læsset med båden.. Godt, det var en problemstilling. Så tager jeg fat i den næste :-)
|
Sarah Louise |
07-07-2009 10:20 |
Forsikringen dækker :-)
|
Vedr. forsikring.
En ting er at bådforsikringen dækker båden, men du skal også være 100% sikker på at din bilforsikring dækker evnt. uheld når du transporterer båden hjem. Esbjerg politi fortalte at jeg ikke måtter kører med noget på trailer hvis den var tysk indregistereret. Der ville kunne komme et livs lang erstatnings tilbagebetaling hvis du ikke er dækket ved uheld som din bil forsikring skulle have dækket, men under andre forudsætninger ikke gør.
Vær nu helt sikker, prøv at ringe til færdselspolitiet inden du kører afsted.
Martin
|
Sarah Louise |
07-07-2009 10:53 |
Tak Martin, jeg ringer til dem. Men den får danske prøvenummerplader på (traileren)...
|
Sarah Louise |
07-07-2009 11:02 |
Når jeg er kommet hjem med båden laver jeg er langt indlæg om: sådan her får du en tysk trailer hjem LOVLIGT!! :-)
I og med jeg er på prøveplader og vogntoget overholder loven, da dækker bilforsikringen Jvf. færdselspolitiet :-)
|
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise
(Indlæg 15067)
Motorkontoret siger jeg bare skal sætte sådan en prøvenummerplade/klister fætter på når jeg når grænsen, så er det lovligt - også selvom traileren er læsset med båden..
|
Det passer ikke at du må transportere båden på traileren med prøveplader på, med mindre de har lavet reglerne om hvad jeg tvivler på.
Jeg har selv fået en bøde for det så jeg taler af erfaring. Du skal læse hvad der står på betingelserne for "udlån" af prøvepladen.
|
Sarah Louise |
07-07-2009 12:36 |
Citér:
Originally Posted by BrianL
(Indlæg 15075)
Det passer ikke at du må transportere båden på traileren med prøveplader på, med mindre de har lavet reglerne om hvad jeg tvivler på.
Jeg har selv fået en bøde for det så jeg taler af erfaring. Du skal læse hvad der står på betingelserne for "udlån" af prøvepladen.
|
Hej Brian,
Det er meget mærkeligt - nu har jeg talt med både færdselspolitiet, motorkontoret og færdselsstyrelsen. De siger alle jeg holder mig indenfor lovens paragraffer fordi jeg kører direkte til syn med traileren - og synshallen vil gerne have jeg kommer med båden på traileren, da de så kan teste den med belastning. Kørte du også med det formål at køre direkte til syn for en omregistrering?
|
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise
(Indlæg 15076)
Kørte du også med det formål at køre direkte til syn for en omregistrering?
|
Nej jeg transporterede den hjem efter at have købt den. Måske det gør en forskel at man vil køre direkte til syn ?
|
Sarah Louise |
07-07-2009 12:52 |
Som jeg fik det forklaret, er det det samme som når du fx. må køre fra syn til værksted - du ved sådan nogle undtagelsesregler/situation.. Og jeg kører direkte forbi synshal med den.. Men igen, man kan altid møde en dum en der vil argumentere med en...
|
Jeg har gaflet et indlæg fra et andet forum (baadsnak.dk) og det er ærlig talt lidt forvirrende:
Jeg har brugt MEGET krudt på at tolke disse regler gennem det sidst år.
Har talt med nok 10-15 personer i færdselsstyrelsen,rigspolitiet,synssteder m.m.
Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.
I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.
Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.
Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!
Så vi er i en gråzone, og det hele afhænger nok af hvilken betjent man møder på sin vej.
Jeg skal i retten engang i efteråret da jeg ikke vil betale en bøde på 500 kr. for at blive stoppet med en tysk indregistreret trailer. Jeg har tænkt mig at indrage Wienerkonvektionen, hvor Danmark har tilsluttet sig at acceptere udenlandske køretøjer i Danmark, og i bekendtgørelsen om kørsel på udenlandske nummerplader i DK, står der også at jeg må.
Jeg fik ikke lov til at køre så meget som en meter mere, men var kun 120 m fra mit arbejder hvor traileren skulle parkeres. På nåde ville han eskortere mig derhen :-) 120 m.... Jeg spurgte ham så hvad han ville have gjort hvos der var prøveplader på traileren,(som lå i bagagerummet) men det ville ham heller ikke acceptere ! Hvis han havde stoppet mig på den sønderjydske motorvej, ville han have eskorteret mig til nærmeste afkørsel eller rasteplads ,hvis den kom først, og bedt mig spænde fra.
Efter at have vist ham reglerne for kørsel med prøveplader, ville han dog kunne acceptere "kort" kørsel til syn med båd, men ikke hvis han så mig 100 km fra mit hjem.
MVH
HH
Yderligere svar:
Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.
Dernæst skal man booke et syn og medtage udskriften (weekender er altså udelukket).
Sluttelig skal man håbe at møde en politibetjent, der ikke er så stridbar at han hænger sig i den sidste detalje om "last på prøveplader".
Den sidste båd vi hentede røg på en autotrailer med bådtrailer og det hele. Helt og aldeles lovligt, men kørslen havde nu været bedre hvis det ikke havde været en 'køjeseng' man trak afsted med.
|
Men når du har undersøgt så meget så synes jeg bare du skal køre med det :)
|
Jeg kørte også min hjem på en autotrailer, men var jeg løbet ind i en emsig betjent ville han sikkert have stoppet mig :-)
http://www.fenderen.dk/gallery/files/4/2/lille.jpg
Med alle de modstridende oplysninger der er, lyder det til at man skal få sine spørgsmål bekræftet skriftligt fra de pågældende myndigheder.
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
(Indlæg 15080)
Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.
I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.
Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.
Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!
Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.
|
Jeg tror ikke synshallen kan kræve en båd på traileren.
Dengang jeg fik min synet, sagde jeg til dem, at jeg ikke havde købt nogen båd endnu. Det måtte de jo ligesom acceptere.
De kan sgu da heller ikke forlange, at man kommer med 500 kg fliser læsset på sin boogie trailer, for at få den synet.:rolleyes:
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
(Indlæg 15091)
Jeg tror ikke synshallen kan kræve en båd på traileren.
Dengang jeg fik min synet, sagde jeg til dem, at jeg ikke havde købt nogen båd endnu. Det måtte de jo ligesom acceptere.
De kan sgu da heller ikke forlange, at man kommer med 500 kg fliser læsset på sin boogie trailer, for at få den synet.:rolleyes:
|
Jo det har synshallen hjelmmel i lovgivningen til.
Det vil i praksis ikke gøre det, men har retten på deres side til at gøre det.
MVH
HH
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
(Indlæg 15080)
Jeg har gaflet et indlæg fra et andet forum (baadsnak.dk) og det er ærlig talt lidt forvirrende:
Jeg har brugt MEGET krudt på at tolke disse regler gennem det sidst år.
Har talt med nok 10-15 personer i færdselsstyrelsen,rigspolitiet,synssteder m.m.
Synsstedet kan kræve trailer belæsset for at kunne afprøve bremser (glider ud af bremseprøvestand uden belastning) samt om aksel kan affjedere.
I praksis vil mit synssted ikke gøre det, men vil gerne fortælle en bejtent at de kræver det på min foranledning.
Hos rigspolitiets færdselsafdeling talte jeg med chefen for tungtvognssektionen samt deres ledende bilinspektør. De var begge nogle overlegne personer, som fortalte at jeg ikke måtte køre til syn på prøveplader med båd på.
Hvis synshallen forlangte det kunne jeg jo bare få bragt båden til synshallen på lovligvis og så få den læsset på traileren på stedet !!!
Så vi er i en gråzone, og det hele afhænger nok af hvilken betjent man møder på sin vej.
Jeg skal i retten engang i efteråret da jeg ikke vil betale en bøde på 500 kr. for at blive stoppet med en tysk indregistreret trailer. Jeg har tænkt mig at indrage Wienerkonvektionen, hvor Danmark har tilsluttet sig at acceptere udenlandske køretøjer i Danmark, og i bekendtgørelsen om kørsel på udenlandske nummerplader i DK, står der også at jeg må.
Jeg fik ikke lov til at køre så meget som en meter mere, men var kun 120 m fra mit arbejder hvor traileren skulle parkeres. På nåde ville han eskortere mig derhen :-) 120 m.... Jeg spurgte ham så hvad han ville have gjort hvos der var prøveplader på traileren,(som lå i bagagerummet) men det ville ham heller ikke acceptere ! Hvis han havde stoppet mig på den sønderjydske motorvej, ville han have eskorteret mig til nærmeste afkørsel eller rasteplads ,hvis den kom først, og bedt mig spænde fra.
Efter at have vist ham reglerne for kørsel med prøveplader, ville han dog kunne acceptere "kort" kørsel til syn med båd, men ikke hvis han så mig 100 km fra mit hjem.
MVH
HH
Yderligere svar:
Så er men ude i, at ens lokale synshal skal bede om at båden er på traileren.
Dernæst skal man booke et syn og medtage udskriften (weekender er altså udelukket).
Sluttelig skal man håbe at møde en politibetjent, der ikke er så stridbar at han hænger sig i den sidste detalje om "last på prøveplader".
Den sidste båd vi hentede røg på en autotrailer med bådtrailer og det hele. Helt og aldeles lovligt, men kørslen havde nu været bedre hvis det ikke havde været en 'køjeseng' man trak afsted med.
|
Ja det var egentlig en rigtig sjov sag med ham der "HH".
Han var i retten ikke mindre end 2 gange.
Under første retsmøde blev der argumenteret herfra og til Rom, og betjenten som stoppede (var naturligvis også til stede) mig blev helt gasblå i hovedet.
Han fik så sagen udsat da han ikke kendte alle de regler og paragraffer, som jeg remsede op :-)
6 måneder senere kom et brev om et nyt retsmøde (troede egentlig de havde frafaldet sigtelsen grundet den lange ventetid) men det have de så ikke. For at virke meget seriøs hyrede jeg en advokat med speciale i færdslesret og tog med.
Nu mødte en jurist fra rigspolitiets færdselsafdeling op i retten på vegne af anklageren.
Jeg havde lavet hele forarbejdet for min advokat, så denne var "klædt" rigtig godt på med både danske,tyske og EU-regler på området. Vi synes selv at retssagen forløb godt, og fik gennemhullet anklagerens argumenter.
3 dage senere kom rettens afgørelse: JEG BLEV PURE FRIFUNDET og bøden blev trukket tilbage og det offentlige skulle betale alle sagens omkostninger incl. min advokat :-))
Det skal dog lige tilføjes at jeg er momsregistreret indenfor autohandel (godt nok kun på fritidsbasis) men, at dette var en stor del af årsagen til frifindelse, grundet de snørklede regler indenfor kørsel med udenlandske køretøjer i Danmark.
MVH
HH
|
Citér:
Originally Posted by Holten
(Indlæg 15114)
3 dage senere kom rettens afgørelse: JEG BLEV PURE FRIFUNDET og bøden blev trukket tilbage og det offentlige skulle betale alle sagens omkostninger incl. min advokat :-))
Det skal dog lige tilføjes at jeg er momsregistreret indenfor autohandel (godt nok kun på fritidsbasis) men, at dette var en stor del af årsagen til frifindelse, grundet de snørklede regler indenfor kørsel med udenlandske køretøjer i Danmark.
MVH
HH
|
Wow. Det må jeg nok sige. Det er da gode nyheder, men du tror altså at hvis du havde været privat person så havde du tabt sagen ?
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
(Indlæg 15115)
Wow. Det må jeg nok sige. Det er da gode nyheder, men du tror altså at hvis du havde været privat person så havde du tabt sagen ?
|
Ja det havde jeg 100% sikkert..desværre.
|
Det tror jeg ikke.
Din sag har jo skabe præcedens i DK, og ville godt kunne bruges i en evt. anden sag.
Hvad skulle forskellene være for en privatperson og en virksomhed, med hensyn til kørsel med en trailer på udenlandske plader.? Hvilke argumenter tale for at det er lovligt for en virksomhed men ikke en privatperson, dem kan jeg ikke umiddelbart se..
Men supert at du blev frikendt.
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 15581)
Det tror jeg ikke.
Din sag har jo skabe præcedens i DK, og ville godt kunne bruges i en evt. anden sag.
Hvad skulle forskellene være for en privatperson og en virksomhed, med hensyn til kørsel med en trailer på udenlandske plader.? Hvilke argumenter tale for at det er lovligt for en virksomhed men ikke en privatperson, dem kan jeg ikke umiddelbart se..
Men supert at du blev frikendt.
|
Uha nu kan det gå hen og blive en lang smørre, men jeg skal prøve at fatte mig i korhed :-)
Den lov, som jeg lagde mest til grund for frifindelse omhandler udenlandske køretøjeres adgang til DK, og herunder kørsel med udenlandske nummerplader som dansk statsborger med bopæl i DK.
Det må man som hovedregel ikke, dog er der visse undtagelser: Er/har man virksomhed og er kørslen forbundet hermed fx. kørsel i forbindelse salg/rep. af det udenlandske køretøj eller afhentning/udbringning i samme forbindelse er det lovligt. Du kan finde loven på nettet og se den i sin fulde længde. Desværre står der flere steder omtalt ordet "erhvervsdrivende" i forbindelse med undtagelserne.
MVH
Holten
|
Good pointé ;):):):)
Men jeg ville nu stadig forsøge mig med en henvisning til din sag hvis det var mig som stod i retsalen..
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
(Indlæg 15588)
Good pointé ;):):):)
Men jeg ville nu stadig forsøge mig med en henvisning til din sag hvis det var mig som stod i retsalen..
|
Det skal du være velkommen til, eller endnu bedre overfor betjenten, som ikke kender loven.
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:56. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,617
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Dread_Curly_dmkt |
|