ja der må næsten være noget speciel Entré til denne begivenhed, da det er en sjæld art af OMC som blev fundet side om side med gravballe mandet, og derefter kom i Rolf's eje,
Jess
14-02-2009 16:35
Citér:
Originally Posted by Anders kr
(Indlæg 8707)
ja der må næsten være noget speciel Entré til denne begivenhed, da det er en sjæld art af OMC som blev fundet side om side med gravballe mandet, og derefter kom i Rolf's eje,
deter ikke helt korrekt, Rolf er 3 ejer. egtvedpigen har vist også haft den :D:D:D
Anders kr
14-02-2009 16:58
Hov ups, tror vist ja må ha sovet i historie timerne, i folkeskolen!:eek:
Jo det er nok sådan noget ligne, håber også den er tilsalg så længe så jeg kan finde ud af om det er noget jeg kan bruge eller ej! men tror den ville passe fint,
Miss Mancini
15-02-2009 17:35
Nøj, misundelse er en grim ting, hva tøser...:) :) :) :)
Bare vent til I ser Dollarprinsessen crawle igennem Roskilde Fjord for fuld skrue....:) :) Der bliver ikke et øje tørt..:) :)
ENN
15-02-2009 17:37
Dollarprinsessen er skam en fin skude - jeg har selv haft fornøjelsen af at sejle med den en gang - prinsessen ......... og dens besætning (i hvert fald når jeg er ombord) minder en del om denne skude og dens besætning - selv motorene minder en del om hinanden sådan rent udviklingsmæssigt:
Det skal siges at Dollarprinsessen næsten forliste på vejen hjem dengang jeg var med den phppp men det kan Rolf selv berette
Miss Mancini
15-02-2009 19:34
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 8824)
Dollarprinsessen er skam en fin skude - jeg har selv haft fornøjelsen af at sejle med den en gang - prinsessen ......... og dens besætning (i hvert fald når jeg er ombord) minder en del om denne skude og dens besætning - selv motorene minder en del om hinanden sådan rent udviklingsmæssigt:
Det skal siges at Dollarprinsessen næsten forliste på vejen hjem dengang jeg var med den phppp men det kan Rolf selv berette
He he, det er ubetinget en kultfilm om Martha. Der er i øvrigt lavet en "Martha Klub" i Helsingør. Det læste jeg i dagspressen forleden dag.
Ja, "Dollarprinsessen" forliste nær Gilleleje på vej hjem.....Det er en længere historie, der bedst forstås med en kold fadbamse i hånden....:) Vi venter til bådudstillingen med at fortælle mere...:)
I øvrigt er Martha´s motor prototypen på de efterfølgende OMC´ere...:) :)
ENN
15-02-2009 19:38
Jeg vil nu sige at fandt jeg den rigtige båd til den rigtige pris ville et OMC drev/motor slet ikke være nogen hindring for et køb - kun et forhandlingsparameter på prisen
Anders kr
16-02-2009 15:07
Det rigtigt ENN, motoren er jo den selv samme som mercuiser, men drevet?
Rolf, du må da lige fortælle lidt mere-dlof--f
ENN
16-02-2009 16:18
Drevet er ikke det samme - men de senere Cobra og KingCobra er fine drev der for de aller sidstes vedkommende er meget lig Volvo Penta SX drev
Anders kr
16-02-2009 17:19
oka,
Jeg kiggede ellers før jeg købte glastronen på en Renken spitfire 200cc med en 4,3liters OMC og samme drev som Rolf's det blev jeg fra rådet hvis ikke jeg selv kunne li at lave drev?
ENN
16-02-2009 17:23
Ja - problemet med OMC`s cobra drev (og alle andre OMC drev ville jeg ikke købe) er at der i dag ikke findes noget forhandlernet og derfor er meget få der har erfaring med at rode med de drev.
Kan man selv passe det er det dog ikke noget større problem at vedligeholde hvis ellers man har en original manual værktøj og lidt fingerfærdighed
De ældre OMC stringer drev mv. ville jeg dog holde fingrene fra da de ikke er tidssvarende længere - men et velholdt cobra eller king cobra er i mine øjne et ligesågodt drev som et Alpha/SX drev
Miss Mancini
16-02-2009 20:21
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 8877)
Ja - problemet med OMC`s cobra drev (og alle andre OMC drev ville jeg ikke købe) er at der i dag ikke findes noget forhandlernet og derfor er meget få der har erfaring med at rode med de drev.
Kan man selv passe det er det dog ikke noget større problem at vedligeholde hvis ellers man har en original manual værktøj og lidt fingerfærdighed
De ældre OMC stringer drev mv. ville jeg dog holde fingrene fra da de ikke er tidssvarende længere - men et velholdt cobra eller king cobra er i mine øjne et ligesågodt drev som et Alpha/SX drev
Skulle jeg købe en båd med OMC motor idag, ville valget af drev uden tvivl være Cobra.
Stringer drevet er ikke så slemt at finde reservedele til - der findes bl.a komplette lowerunits - men priserne på andre drev- og reservedele kan være afskrækkende. King Cobra drevet er derimod et stort problem. OMC forhandlerne herhjemme er næppe meget behjælpelige ved forespørgsel. Der findes et meget stærkt begrænset udvalg til King Cobra i uoriginale reservedele - GLM/Sierra Marine/Mallory Marine har kun få produkter på programmet. Et andet problem er bl.a udstødningssystemer til Ford 460" ( 7.5 liters V8 ), der ikke produceres uoriginalt hos nogen udbydere !!!!!!
Man kan være heldig at finde en OMC motor, der har fået konverteret drevet til Volvo Penta SX og det er en fin kombination. Det virker.
ENN
16-02-2009 20:26
Men King cobra var vel det der var mest lig volvo drevene? det havde konisk kobling etc og var jo egentligt et fremragende drev
Jo, King Cobra drevet var fint. Jeg mener at det blev lavet med og uden konisk kobling - her kan horizonblue uden tvivl bidrage med mere viden og info.
Problemet med Cobra drevet - de første årgange - var gearkablet, der var fejlkonstrueret og forårsagede ødelagte gearhjul på stribe. Herefter kom problemet i mange år med utætte drev, hvor fejlen var "snørreliv" på impellerakslen - ENN har set min defekte impelleraksel med "snørreliv".
Anders kr
17-02-2009 15:43
Hmm kan se at her sidder der 4 tandhjul i den øverste del, på mit Alpha er der kun 2? altså det ind mod motoren og det ned mod bund af drevet!
Har du også et billede af et ældre Alpha drev, eller MR? vist på samme måde hvor man kan se op bygningen af drevet?
ENN
17-02-2009 15:50
Et King cobra har gearskiftet i den øverste gearkasse - et Alpha i den nederste derfor er der på alpha drev "kun" 2 gearhjul i det øverste drev
Et "alm" cobra har ligeledes gearskiftet i det nederste drev og er på det punkt magen til et alpha drev
Hvis alpha skulle have skiftet i det øverste gearhus så ville det jo også give problemer med vandpumpen der ikke ville pumpe ved neutral og nok havarere ved bak :(
Strøyer
17-02-2009 15:56
Hmm.. lige et indlæg bare for at abonnere på tråden...
Hvor kan det vælges uden indlæg ?
ENN
17-02-2009 16:01
Fra 1993 og frem var king cobra med konisk kobling - og selve koblingen skulle efter sigende være uopslidelig pre 1993 cobra drev havde klokobling
Anders kr
17-02-2009 16:15
Jamen hvis du har skiftet i den øverste del, hvordan pumper du så kølevandet i frigear? det kan jeg ikke lige gennemskue, da jeg ingen impeller kan se på det viste billede?
Strøyer
17-02-2009 16:35
Impelleren sidder på det 4. tandhjul i forlængelse af indgangsakslen (vandret).
Begge tandhjulene kører jo med, Uanset gear, Man vælger bare hvad for et der skal være i indgreb med udgangsakslen (lodret).
På et sx drev eller et bravo drev sidder søvandspumpen på motoren - på et cobra sidder den som stroyer skriver i forlængelse af indgangsakslen i drevet på et alpha sidder den i det nedre gearhus som på en udenbordsmotor
ENN
17-02-2009 16:46
1 Vedhæftelse(r)
Søvandspumpen på et cobra drev sidder i den hvide cirkel se herunder
Strøyer
17-02-2009 16:52
Nå nu har min kone vist mig hvordan cirklen blir rød..
Skal du også have et kursus ENN ;-)
Når ja, der det kunne være man så åbne øjnene-dlof--f
er der nogen fordele ved at ha skiftet oppe i stedet for nede?
Strøyer
17-02-2009 17:04
Citér:
Originally Posted by Anders kr
(Indlæg 8963)
Når ja, der det kunne være man så åbne øjnene-dlof--f
er der nogen fordele ved at ha skiftet oppe i stedet for nede?
Det er nemmere med impelleren oppe, den kan hurtigt skiftes.
og der er en aksel mindre der rotere i frigear.
ellers kan jeg ikke komme på noget.
Måske at gearhuset ved propellen kan laves mindre ?
Anders kr
17-02-2009 17:09
Ja hvis man kan lave det nederste mindre, er der jo mindre modstand og mere fart, for mindre benzin, men der ser da ikke ud til det er noget de har gjort noget ud af! det er da samme størrelse som på alphaen?
Citér:
Originally Posted by Strøyer
(Indlæg 8965)
Det er nemmere med impelleren oppe, den kan hurtigt skiftes.
og der er en aksel mindre der rotere i frigear.
ellers kan jeg ikke komme på noget.
Måske at gearhuset ved propellen kan laves mindre ?
ENN
17-02-2009 17:37
Jeg tror ikke årsagen er at man ønskede et mindre gearhus - alene af den årsag at gearhuset er det samme som på V6 påhængsmotorene (så vidt jeg husker - eller var det V4èrene) hvor pumpen sad ovenpå det nedre gearhus - et alpha gen 2 er faktisk ekstremt hydrodynamisk (=strømlignet, lav vandmodstand) sammenlignet med et cobra/sx drev - men hvor meget det betyder på mindre både ved jeg ikke
goffy
17-02-2009 17:42
omc cobra
det må da være en stor fordel at kunne skifte impellen uden at skal afmontere det nederste af benet. med den placering oppe i toppen vil de fleste kunne gøre det selvom båden ligger i vandet.
jeg ville da nødig til at skulle bestille en stor kran fordi jeg har en defekt impel midt i sejl sæsonen
ENN
17-02-2009 21:40
Citér:
Originally Posted by goffy
(Indlæg 8979)
det må da være en stor fordel at kunne skifte impellen uden at skal afmontere det nederste af benet. med den placering oppe i toppen vil de fleste kunne gøre det selvom båden ligger i vandet.
jeg ville da nødig til at skulle bestille en stor kran fordi jeg har en defekt impel midt i sejl sæsonen
Det tror jeg også var ideen med konstruktionen
Imidlertid er den hyppigste årsag til lækager på et Cobra drev at der er snørreliv på akslen hvor pumpen sidder - og så kommer der vand i drevet
Alpha gen2 har en usedvanlig kraftig vandpumpe i RF stål så den holder temmeligt længe - og skifter man den præventivt hvert 3-4 år så får man aldrig problemer med den
Horizonblue
17-02-2009 22:29
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 8920)
Jo, King Cobra drevet var fint. Jeg mener at det blev lavet med og uden konisk kobling - her kan horizonblue uden tvivl bidrage med mere viden og info.
Problemet med Cobra drevet - de første årgange - var gearkablet, der var fejlkonstrueret og forårsagede ødelagte gearhjul på stribe. Herefter kom problemet i mange år med utætte drev, hvor fejlen var "snørreliv" på impellerakslen - ENN har set min defekte impelleraksel med "snørreliv".
Det er rigtigt at King Cobra er lavet både med klo kobling og konisk kobling.
King Cobra med klokobling, er såmænd bare magen til et alm Cobra drev, men skulle larme mere, formentlig på grund af ligeskårne tandhjul. Ligeskårne tandhjul kan holde til flere kræfter, men larmer mere end tandhjul med skråfortanding.
King Cobra med konus kobling, som er efterfølgeren, skulle efter sigende være et fint og stærkt drev. Men som det vist også bliver sagt, svært at finde reservedele til. Det har været koblet sammen med en Steyr diesel motor engang. OMC lavede nemlig en kort overgang et diesel setup og hertil blev King Cobra med konus kobling anvendt.
Anders kr
20-02-2009 19:10
Men nu bliver der sagt hvad der er dårligt og godt ved drevene! men hvis man skulle sætte en fingere på det bedste drev lavet, hvilket skulle det så være?
Og nu sejler jeg jo med et drev fra 1977, og nu har vi haft det åbnet, og det så ikke ud som om det havde kørt mange timer,
Hvor i mod, i hverdagen når jeg arbejder med el motore og gear kasser alla alt, så var det jo nyt og kigge på i forhold til hvordan det kunne se ud,
Miss Mancini
20-02-2009 20:06
"Verdens bedste drev" er svært at finde. Der er mange faktorer der spiller ind herunder drift og vedligeholdelse.
Alpha One drevet er ubetinget produceret i flest eksemplarer, men ikke nødvendigvis det mest fejlfri - vurderet mekanisk.
Volvo Penta drevene har ry for pålidelighed - horizonblue kan uden tvivl berette mere.
OMC er uinteressante i denne sammenligning.
Horizonblue
20-02-2009 22:09
Verdens bedste drev......
Jeg hælder nok lidt til Volvo...:-)
Hvis man sørger for at der er olie på et gammelt Volvo 280 eller 290 drev og der ikke er en alt for vanvittig motor foran, kan det næsten køre uendeligt.
Indmaden i de drev er simpelthen fantastisk godt lavet, gearskiftet fungerer godt (konuskobling). Tæring er heller ikke det store problem på de drev, hvis man ellers sørger for at skifte zink. Dog kan ophængningsgaflen være tæret på 290'eren.
Det er også sjældent, at de er utætte.
Til gengæld er der altid slør i styretøjet på de drev. Princippet med styrehjælmen er ikke den bedste. Men igen, har man en ikke alt for stor motor på, så går der lang tid imellem at der skal skiftes bøsninger.
Bakgearslåsen er heller ikke nogen god ide. Den droppede Volvo omsider også i starten af 1990'erne og koblede trimcylindrene direkte på ophængningsgaflen.
Hvis I spørger mig, havde de ikke behøvet at tage patent på den låsemekanisme(det havde de rent faktisk).
Problemet er at når der gror skidt på den, fungerer den ikke altid, og drevet klapper op, når det bliver sat i bakgear. Desuden er der også slør i den, så det giver et hug i båden, når man sætter den i bak.
Nogle af Volvo drevene gav et hårdt smæld når de gik i gear, selv med konuskobling. Jeg har fået fortalt, at det er dem der har konus i stål, i stedet for bronze. Det drejer sig om nogle drev fra starten af 1990'erne.
Hydraulikcylindrene på 290 drevet er gemt lidt for godt af vejen. Når engang man skal have skiftet pakninger(som man må få speciallavet fordi volvo kun sælger komplette cylindre), kan det blive nødvendigt at pille transom'en ud af båden, for at få dem ud, hvis de er groet fast.
Min konklusion er, at noget af det bedste fra Volvo, er SX drevet:
-Ophængt ligesom Mercruiser (det er den bedste metode; minimal slør i styretøj, let adgang til trimcylindre)
-Velkendt solid Volvo indmad med konuskobling.
-Første generation SX drev (1994-2006) er jo et hammerflot drev :-)
-af og påmontage er noget nemmere end 280 - 290 drev
-Gearkablet går igennem transom'en inde i en solid "hydraulikslange" som går op over vandlinien. (generel Volvo feature) Mercruisers "Shift cable bellow" er noget klejn i en sammenligning.
Man skal holde lidt øje med pakdåsen omkring skrueakslen på SX'eren, den er et svagt punkt.
Sværger man til Mercruiser, er Bravo One nok det bedste der:
-Konuskobling
-fjernmonteret oliebeholder (skide godt tænkt)
Jeg har læst på et andet forum, hvor der er et par OMC fans som skriver. Der er en gut som mener, at et af de bedste drev, er OMC Stringer med mekanisk gearskifte (1977 - 1985)........
Anders kr
22-02-2009 09:13
Så Volvo, skulle være vejen frem?
Men det rigtig nok, der er mange faktorer der spiller ind, jeg har oplevet at på både den forige båd, og min nuværende shakespeare, som bør være med MR, at gear skiftet er hammer svært at få indstillet rigtig, og cut out switchen virker fint, men det Mega svært, især at få bakgearet til at fungere, det lykkes på den tidlligere, men den nye rodet jeg en del med det i efteråret!
Horizonblue
22-02-2009 09:31
Citér:
Originally Posted by Anders kr
(Indlæg 9273)
Så Volvo, skulle være vejen frem?
Men det rigtig nok, der er mange faktorer der spiller ind, jeg har oplevet at på både den forige båd, og min nuværende shakespeare, som bør være med MR, at gear skiftet er hammer svært at få indstillet rigtig, og cut out switchen virker fint, men det Mega svært, især at få bakgearet til at fungere, det lykkes på den tidlligere, men den nye rodet jeg en del med det i efteråret!
På Volvo er der ingen cut-out switch. Konuskoblingen kan trækkes i frigear, uden at motoren skal dykke hurtigt i omdrejninger(som cut-out switchen sørger for)
Så det er rimeligt nemt at få til at fungere. Det skal selvfølgelig justeres lidt, men det går kun ud på at få sløret i kabel/håndtag til at ligge i "midten" ude på gearvælgeren i drevet.
ENN
22-02-2009 13:22
Alle Mercruiser drev der er produceret efter 1991 har den ekspansionsbeholder Horizon nævner det er nemlig en god ide da det giver et statisk olietryk der holder vand ude og giver mulighed for at opservere olielækager
"Det bedste drev" er jo svært at udråbe da det afhænger af hvad man har behov for og hvor mange HK man spænder foran - samt af hvad man vil ofre
Men Bravo og SX er glimrende drev, Alpha Gen2 er verdens mest producerede drev (i styktal) og det betyder jo at alle børnesygdomme er udryddet og at drevet er færdigudviklet det er også utroligt fejlfrit - så kan man leve med "klonk" lyden ved gearskift (som skyldes klokoblingen i drevet) så har man et prisgunstigt driftsikkert drev
Reservedele til mercruiser er langt billigere end til Volvo - og betydeligt mere udbredt - det samme gælder service og propellere
Clasg
22-02-2009 16:51
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 9277)
Alle Mercruiser drev der er produceret efter 1991 har den ekspansionsbeholder Horizon nævner det er nemlig en god ide da det giver et statisk olietryk der holder vand ude og giver mulighed for at opservere olielækager
Mit Alpha one Gen2 drev er noteret at være produceret i 1993, men der var ingen ekspansionsbeholder på den..?
Jeg ledte faktisk efter den, men fandt heller ikke spor, der indikerede at den var demonteret og blændet af.
Drevet havde fulgt båden fra ny (1994 sea Ray)