Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 708
0 medlemmer og 708 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 1,223, 15-06-2024 at 00:24.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vinterkonservering (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Frostsprængt motor (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1993)

Strøyer 29-03-2010 21:45

Jae.. det kunne ligeså godt have været denne.
Er der forøvrigt noget nyt om den ?

http://www.fenderen.dk/forum/showthr...ight=stj%E5let

http://www.fenderen.dk/forum/attachm...4&d=1263374702

Miss Mancini 10-12-2010 17:00

Endnu en motor har måtte lade livet pga. frostsprængning. Denne gang en
Mercruiser V8´er i Struer......

nicolajjetrider 10-12-2010 17:07

Æv:( Send du ham en ny blok så :) ( Husk gotteposen, det bliver kunden så glad for :D

PS: er det første melding om frostsprængning i år?

Miss Mancini 10-12-2010 17:26

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 28719)
Æv:( Send du ham en ny blok så :) ( Husk gotteposen, det bliver kunden så glad for :D

PS: er det første melding om frostsprængning i år?

Ja, det er første melding efter sommeren 2010.

goffy 10-12-2010 18:10

sgu utroligt folk ikke kan lære det.
For nogle år siden havde vi en her i havnen som afmontere maskinen samme dag som båden kom på land (en lille 2cyl Yanmar diesel). traileren med maskinen blev kørt ind i indkørslen og fik lov til at stå ude natten over,Om eftermiddagen da båden kom på land regnede det, så han troede ikke på frost. det kostede ham en ny maskine for det frøs 3-4 gr den nat. Blokken flækkede.
jeg frostsikrer altid uanset hvad vejrudsigten siger.

Miss Mancini 10-12-2010 18:36

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 28721)
sgu utroligt folk ikke kan lære det.
For nogle år siden havde vi en her i havnen som afmontere maskinen samme dag som båden kom på land (en lille 2cyl Yanmar diesel). traileren med maskinen blev kørt ind i indkørslen og fik lov til at stå ude natten over,Om eftermiddagen da båden kom på land regnede det, så han troede ikke på frost. det kostede ham en ny maskine for det frøs 3-4 gr den nat. Blokken flækkede.
jeg frostsikrer altid uanset hvad vejrudsigten siger.

Ja, det er faktisk skræmmende, at folk ikke tager handling før skaden er sket.

Mange har sikkert den tankegang, at frostsprængt motor kun sker for naboen......

Miss Mancini 13-12-2010 08:11

Det var så en Mercruiser 5.7 liter V8 der måtte lade livet pga. frostsprængning i Århus. Bevares, det var også en gammel motor med hele 3 drifttimer på samvittigheden........

Campion 165(seb) 13-12-2010 20:58

Av, av, av. Det blir' nogle dyre lærepenge-dlof--f

Skibsbyggeren. 16-12-2010 09:53

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 28750)
Det var så en Mercruiser 5.7 liter V8 der måtte lade livet pga. frostsprængning i Århus. Bevares, det var også en gammel motor med hele 3 drifttimer på samvittigheden........

Det kan undre, at ejeren ikke har læst instruktionsbogen - jeg er da ganske sikker på, at der findes et kapitel der omhandler vinterkonservering. I mine instruktionsbøger fra 1977 på Ford Sabre motorerne er der ikke mindre end 3 sider omhandlende konservering for vinteren. med 3 timer på "klokken" skulle man tro at der havde været tid nok til at sætte sig ind i dette emne, tiden er da ikke brugt på vandet?

goffy 16-12-2010 11:25

Citér:

Originally Posted by Skibsbyggeren. (Indlæg 28816)
Det kan undre, at ejeren ikke har læst instruktionsbogen - jeg er da ganske sikker på, at der findes et kapitel der omhandler vinterkonservering. I mine instruktionsbøger fra 1977 på Ford Sabre motorerne er der ikke mindre end 3 sider omhandlende konservering for vinteren. med 3 timer på "klokken" skulle man tro at der havde været tid nok til at sætte sig ind i dette emne, tiden er da ikke brugt på vandet?

Jeg har den mening at 99% af dem der oplever frostsprængning af motoren er selvforskyldt. Vand og frost burde få alle alarmklokker til at ringe.
i Volvo`s instruktionsbog er der en afsnit der omhandler vintersejlads om hvordan man tømmer motorer/pumpe/slanger for vand hver gang der har været sejlet/startet i frostvejr, men det burde alm. logik også fortælle.

Miss Mancini 17-12-2010 10:00

Det var så en Mercruiser 7.4 liter V8´er årg. 1996, der er frostsprunget flere steder i motorblokken......Det går stærkt nu.

-13 grader i Hornbæk til morgen.

Skibsbyggeren. 17-12-2010 14:40

Jaja Rolf... så du kan også tale med om juletravlheden. .ghw-
Der er gyldne tider for motor og drevpusheren-.ljjj-

Lars T 17-12-2010 15:24

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 28846)
Det var så en Mercruiser 7.4 liter V8´er årg. 1996, der er frostsprunget flere steder i motorblokken......Det går stærkt nu.

-13 grader i Hornbæk til morgen.

Rolf nu vil vi altså snart se nogle billeder.!
Hvordan finder en bådejer ud af at blokken er revnet? Er bådene ikke gemt væk?
løber olien af blokken eller hvordan?

Thomas E. 17-12-2010 22:30

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 28859)
Hvordan finder en bådejer ud af at blokken er revnet? Er bådene ikke gemt væk?


De ved nok at de har "glemt" konseveringen og tjekker når det har været frost vejr.
jeg var selv sent ude med at konservere mine maskine så da den første nat med frost sov jeg ikke godt :(
så det første jeg gjorde da jeg stod op vat at tjekke maskinerne også konservere da jeg kom hjem. (heldigvis skete der ikke noget) :)

goffy 17-12-2010 22:37

Citér:

Originally Posted by Thomas E. (Indlæg 28910)
De ved nok at de har "glemt" konseveringen og tjekker når det har været frost vejr.
jeg var selv sent ude med at konservere mine maskine så da den første nat med frost sov jeg ikke godt :(
så det første jeg gjorde da jeg stod op vat at tjekke maskinerne også konservere da jeg kom hjem. (heldigvis skete der ikke noget) :)

heldig det kun kostede dig en nattesøvn, men du har sikkert lært noget af den søvnløse nat. :D:D:D:D

Miss Mancini 28-12-2010 20:06

I eftermiddags kontaktede en bådejer mig og fortalte, at hans nyindkøbte båd havde en frostsprængt motor.

Bådejeren havde købt båden i England i november 2010, og sælger som er marineforhandler ville aftappe vandet fra motoren. Desværre er der gået et eller andet helt galt for sælger, for motoren står nu med frostsprængt udstødningsmanifold og en motor som ikke kan rotere pga. vand i cylindrene !!!!!

Motoren er en Mercruiser 4.3 liter V6 MPI, årgang 2004.

Lars T 28-12-2010 21:32

More to come - det er helt sikkert.

Hvordan finder en bådejer ud af at blokken er revnet? Er bådene ikke gemt væk?
Løber olien af blokken og ud igennem drænhullet eller hvordan?

Miss Mancini 28-12-2010 21:46

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 29208)
More to come - det er helt sikkert.

Hvordan finder en bådejer ud af at blokken er revnet? Er bådene ikke gemt væk?
Løber olien af blokken og ud igennem drænhullet eller hvordan?

I det seneste tilfælde med båden fra England blev det opdaget, da der blev sat en varmeovn i båden for at gøre den behagelig til vinterkonservering af motoren - da isen var tøet løb vandet stille og roligt ud af det frostsprængte manifold.

Da motoren ikke kunne rotere ved brug af starteren, så blev 3 tændrør i samme side afmonteret og de var alle "ræverøde"....

I korte træk, kan omkring "60 af de lange" løse opgaven med at komme på vandet til foråret.......

nicolajjetrider 29-12-2010 05:31

Hvad gjorde man i gamle dage? Syntes det er her de senere år der er kommet meget fokus på det, og specielt glycol blandinger. :)0

Strøyer 29-12-2010 07:15

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 29210)
Hvad gjorde man i gamle dage? :)

Ringede til Rolfs bedstefar ?fjupeqopq

Min far skyllede blokken og tappede vandet af, ud med de fire tændrør og i med 1 dråbe olie eller 10.
Skiftede olie på maskinen.
Så var den B20 klar til en vinter på grønland.
Drevet, et 270 fik nyt olie.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 116,285
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Amadouseme
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden