Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 646
0 medlemmer og 646 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vinterkonservering (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Frostsprængt motor (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1993)

Manorwar 09-01-2010 08:48

måske god idee at frostsikre din motor NU...før der er for sent.
start den op ,få motoren til temperatur og fyl den med glykol via kølevandansugnigslange (husk at lukke for søventil ..)

Peter508 09-01-2010 08:51

Den ER frostsikret, derfor kan jeg jo godt lige tjekke om alt er okay...

Anders kr 09-01-2010 09:30

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 20560)
Hvordan ser man om en motor er frostsprængt ??

Jeg har selvfølgelig vinter klargjort skuden, meeeeen er sgu lidt nervøs i det her kolde vejr, så i eftermiddag svinger jeg mig op i skuden, og tager et tjek...

Jeg kan da lige vise dig, mit eget eksempel,

Dog er det enormt svært på et billede og se hvor meget den buler ud, men du kan se salten er kommet ud af revnen,

http://gemdet.nu/image-9C15_4B484B12.jpg

BEMÆRK den omtalte "frost prop" sidder stadig i i højre side, endnu en dukomentation på at det ikke er en frost prop

Peter508 09-01-2010 12:09

Dvs at motorblokken simpelthen revner, og at det er tydeligt at se ?

Vil dælme nødig have nogle ubehagelige overraskelser til April når m/s familie-færgen skal søsættes....

Peter508 09-01-2010 12:41

Nu har jeg været ude at kigge...

Kiggede i søfilteret og i køleren, mærkede på slangerne...alt er flydende og blødt...

nicolajjetrider 09-01-2010 13:05

Du kan sove roligt Peter. Så længe du ikke har rent vand i blokken skal der meget til. Ja vandet fryser og udvider sig så meget at det ikke kan være i blokken og så revner den for at det kan komme ud.
Men der skal rent vand til og så skal det fryse meget og længe, for det skal først gennem skroget og motorisolering und so weiter, men får det først fat, så det noget lort.

Lars T 09-01-2010 13:07

Frostpropper tror jeg er et uheldigt navn/betegnelse som disse støbe-propper har fået.
Folk blander disse propper sammen med de drænpropper som man bruger til at tappe kølevandet af med.

Peter508 09-01-2010 13:12

Tak Nico dejligt med lidt sjæle ro, jeg er sgu nok bare typen der bekymrer sig en anelse for meget, sådan helt generelt og iflg. min kone...:D

nicolajjetrider 09-01-2010 13:13

Kender det selv, første nat båden ligger i vær sæson er jeg ved at skide grønnegrise for om den nu tager vand ind:) 7-9-13 har den ikke gjord det endnu:)

Miss Mancini 09-01-2010 13:44

Jeg har oplevet det en enkel gang, at en båd med z-drev er sunket.

Fejlen viste sig at være ret simpel. Transom ( Volvo Penta SX ) var gennemtæret og vandet piplede ind i motorrummet, hvor lænsepumpen desværre var defekt. Anoderne var også tæret væk.

I dag står båden som et vrag i Nordsjælland - det er et sørgeligt syn.

Som ofte skyldes søvand i motorrummet defekt pakning ved transom/agterspejl eller bullhorn/transom.

goffy 09-01-2010 13:52

1 Vedhæftelse(r)
udsigten fra udestuen. det er 3 uger siden jeg har været ude under presseningen at kikke, det ser sgu koldt ud. komme da lidt i tvivl om der ligger en ramme øl, jeg har overset i bænken fjupeqopq

Miss Mancini 09-01-2010 13:59

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 20575)
Kommer da lidt i tvivl om der ligger en ramme øl, jeg har overset i bænken fjupeqopq

I så fald er den lagt på køl og klar brug !

Jeg ved at der ligger 12 - 15 dåsepilsnere i Dollarprinsessen. Med jævne mellemrum finder jeg en undskyldning over for fruen til at inspicere båden....:):)

goffy 09-01-2010 14:03

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 20576)
I så fald er den lagt på køl og klar brug !

Jeg ved at der ligger 12 - 15 dåsepilsnere i Dollarprinsessen. Med jævne mellemrum finder jeg en undskyldning over for fruen til at inspicere båden....:):)



det er netop det jeg kom til at tænke på, næste gang der skal være inspektion
må jeg hellere have en dåse med i lommen fjupeqopq

Manorwar 09-01-2010 14:40

jeg har en frysebox i trollingbåden den holden nu min proviant frostfri -dlof--fSmokeyfisherParty0012

goffy 09-01-2010 14:46

Citér:

Originally Posted by Manorwar (Indlæg 20580)
jeg har en frysebox i trollingbåden den holden nu min proviant frostfri -dlof--fSmokeyfisherParty0012

jeg kunne jo også bare smide dåserne i køleskabet i båden og tænde den fjupeqopq
men tror du den kan hæve temperaturen fra -6 til + 5 gr

Manorwar 09-01-2010 14:57

der er ja en god og rigtigt MEGA vigtigt-dlof--f-dlof--f spørgsmål til forum
kan kølern hæve temperaturen fra -6 til + 5 gr
skal vi ikke afstimme om dette

ps lækker vej her i middelfart idag ,tro jeg tage en trollingtour i mogen..og teste min køler-dlof--f-dlof--f

Manorwar 09-01-2010 15:03

[QUOTE=nytdrev.dk;20576]I så fald er den lagt på køl og klar brug !

QUOTE]

men der hjelper ja ikke hvis dosene er frosen...ølis fra en frostbajer :eek::eek:JAKKKKKKK brolfchen har du ingen"class:D"

Strøyer 09-01-2010 15:25

Citér:

Originally Posted by Manorwar (Indlæg 20583)
kan kølern hæve temperaturen fra -6 til + 5 gr
skal vi ikke afstimme om dette

Ja og hvor ved en thermokande fra om den skal holde kaffen varm eller holde saften kold ??:D

Skibsbyggeren. 09-01-2010 18:30

Jeg var lige oppe og tjekke i båden idag. Jeg havde en lader til min batteribooster et sted i båden, boosteren står selvfølgelig i garagen! Jeg kom i tanke om, at der stod lidt øl, vand og vin i et stuverum bag ryglænet på sofaen. Stor var glæden, ved at konstatere, at der ikke "flød" med frosset øl, vand og vin - Fruen havde sgu´også noget Champagne i stuverummet som også har overlevet kong vinter. Jeg tror alligevel, at jeg tømmer rummet imorgen. Vin, Champagne og sodavand bliver noget rigtig fedtværk, hvis det får lov til at flyde frit.

nicolajjetrider 09-01-2010 19:40

Citér:

Originally Posted by Skibsbyggeren. (Indlæg 20588)
Jeg var lige oppe og tjekke i båden idag. Jeg havde en lader til min batteribooster et sted i båden, boosteren står selvfølgelig i garagen! Jeg kom i tanke om, at der stod lidt øl, vand og vin i et stuverum bag ryglænet på sofaen. Stor var glæden, ved at konstatere, at der ikke "flød" med frosset øl, vand og vin - Fruen havde sgu´også noget Champagne i stuverummet som også har overlevet kong vinter. Jeg tror alligevel, at jeg tømmer rummet imorgen. Vin, Champagne og sodavand bliver noget rigtig fedtværk, hvis det får lov til at flyde frit.


JA TAK! jeg havde en CocaCola dåse liggene i min tidligere Transporter som eksploderede og stod og kogte en hel eftermiddag i sommers, FØJ det instrumentbord var ulækkert.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, cyzzzcesvbp
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:47.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden