Installation af forbrugsbatteri? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Installation af forbrugsbatteri?


thg
09-10-2010, 19:29
Hvordan gør man helt præcist når man vil have et ekstra batteri i båden til forbrug?

Lige nu er alt jo tilsluttet et enkelt batteri (som kun skal fungere som startbatteri efter man har installeret et ekstra forbrugsbatteri), men alt foruden starteren og tændingslåsen bør vel tilsluttes forbrugsbatteriet, men hvordan gør man helt præcist det, for det er jo ikke til at vide hvilke ledninger der er til hvad?

jan p
10-10-2010, 07:38
jeg har lavet det på min båd her i sommer.
Jeg har kablet til starteren og kablet til trimrelæerne/trimpumpen på startbatteriet, resten på forbrugsbatteriet.
Nu ved jeg ikke hvor mange ledninger du har på batteriet, men det kan vel ikke være mange.
Du kan identificere dem ved at tage dem af batteriet en af gangen, og se hvad der ikke virker når ledningen er afmonteret.
Jeg har desuden monteret et ekstra voltmeter i instrumentbordet, så jeg også ved hvad spændingen er på forbrugsbatteriet

thg
10-10-2010, 08:01
Problemet er netop at jeg tror kun der går et strømkabel fra batteriet og ned til instrumentbordet, altså et "hovedkabel" der forsyner alt i instrumentbordet og hvordan jeg får det separeret så startbatteriet kun forsyner starteren og tændingslåsen er mig en gåde?

jan p
10-10-2010, 12:39
Er båden med indenbords eller udenbordsmotor?

thg
10-10-2010, 15:38
Indenbordsmotor.

jan p
10-10-2010, 16:22
På min Mercruiser gik der fra pluspolen
1 tykt rødt kabel til starter/generator
1 lidt tyndere til trimrelæerne
1 lidt tyndere til instrumentpanelet og et tyndt til instrumentpanelet

og fra minuspolen (stel)

1 tykt sort til motoren
1 lidt tyndere til instrumentpanelet

Så det var ret nemt at dele op til startbatteri og forbrugsbatteri

thg
10-10-2010, 17:21
Men plusledningen til instrumentpanelet er jo både strøm til selve instrumenterne, tændingslåsen, lænsepumpe, motorrumsudluftning, lanterner og stereoanlæg og alle disse ting (foruden tændingslåsen) skal vel tilsluttes forbrugsbatteriet eller hvad?

jan p
10-10-2010, 17:31
Ja, jeg har koblet alt det til forbrugsbatteriet.
Jeg har som sagt kun kablet til starteren og kablet til trim koblet på startbatteriet.
Mit skrækscenarie nr. 1 er at ligge ude på vandet og ikke kunne starte. Derfor kun strøm til start på startbatteri og resten på forbrugsbatteri.
Der kan være andre som kobler på andre måder vil jeg tro

thg
10-10-2010, 18:17
Men jeg er ret sikker på at det er samme plusledning som går til det hele ved instrumentpanelet, men må jo prøve at undersøge det nærmere!

Kim
12-10-2010, 08:47
Kunde du ikke bare montere en sådan:
http://www.biltema.dk/ProductImages/25/medium/25-877_m.jpg
og så selv vælge at skifte.
Adskiller to forskellige strømkredse eller kobler samtidigt begge ind. 12 V. Regelmæssig belastning: 220 A; 5 sek: 400 A.
Fås i biltema 25877 til Kr.149.

thg
16-10-2010, 18:25
Er det noget bestemt kabel jeg skal bruge i en båd når jeg skal eftermontere sådan et forbrugsbatteri? Jeg tænker på om jeg bare kan bruge noget alm. bilstereo strømkabel i 25 mm2 eller om der findes noget specielt til både som kan tåle saltvandsomgivelserne?

antileon
02-12-2010, 18:25
Ja, jeg har koblet alt det til forbrugsbatteriet.
Jeg har som sagt kun kablet til starteren og kablet til trim koblet på startbatteriet.
Mit skrækscenarie nr. 1 er at ligge ude på vandet og ikke kunne starte. Derfor kun strøm til start på startbatteri og resten på forbrugsbatteri.
Der kan være andre som kobler på andre måder vil jeg tro

Hvordan er de 2 batteriet så koblet til laderen ?

jan p
02-12-2010, 21:36
Tænker du på landstrøm?
Det har jeg ikke noget af.

antileon
02-12-2010, 21:47
Nej jeg tænker på generatoren fra motoren,. ?

jan p
03-12-2010, 09:20
Generatorens plusledning går fra generatoren til starteren. Fra starteren går den så til startbatteriet.
Det vil sige, at det er den samme plusledning der leverer strøm til starteren fra batteriet ved start, og leverer strøm tilbage til batteriet ved ladning.
Da generatoren er skruet fast på motorblokken er der ingen stelledning fra generatoren, og stelledningen fra batteriet går bare ind på motorblokken.
Stelledningen går så direkte imellem de to batterier, mens der går en plusledning fra startbatteriet til skillerelæets ene side, og så fra skillerelæets anden side til pluspolen på forbrugsbatteriet.
Der skal også en stelledning til skillerelæet. Den kan tages fra det batteri hvor det er nemmest fordi de er direkte forbundet.
Jeg håber beskrivelsen giver mening