View Full Version : X-dimension
Horizonblue
11-04-2010, 23:32
Jeg er ved at bytte Volvo 290 drevet på Suntop'en ud med SX, og er klar til at bore huller i agterspejlet. Jeg har en original adaptorplade, så det store 290 hul ikke skal støbes til. SX drevet er kortere end 290'eren og selvom jeg installerer adaptorpladen og dermed drevet, så dybt som muligt, kommer det til at knibe med at få kavitationspladen under bunden.
Så jeg har egentlig tænkt mig at installere drevet, så kavitationspladen ligger lidt over bunden og se hvordan det sejler.
Derfor vil jeg høre efter, om der er nogen af jer der sejler med kavitationspladen over bunden og hvordan det sejler, fordele/ulemper osv.
Der findes en forlænger til SX drev, så er det helt ad H til, er der en løsning.
Men jeg har tænkt mig at prøve uden forlænger, det kan evt. gi' lidt fart.
Da jeg monterede mit SX drev gjorde jeg meget ud af at måle det hele godt og grundig for den skulle jo monteres rigtig. kavitationspladen flugtede med bunden. Da båden blev søsat og afprøvet blev jeg noget overrasket over den larm fra udstødningen men larmen var der kun når båden var i plan ??
5-6 cm over kavitationspladen er der en lidt mindre plade (lige under hydr. cylinderne) og mellem disse plader er der 2 store huller i hver side af drevet og der kommer udstødningen ud. Dvs. at når båden planer er der fri udblæsning :eek:
Jeg blev så træt af at høre det larm at jeg allerede næste vinter afmonterede hele lortet igen og kortede 5,5 cm af motorfundementet + transom blev sænket 5,5 cm. Det var sgu et større stykke arbejde men resultatet blev at nu er det til at være i båden når vi sejler og nu kan vi også snakke sammen under sejladsen :D
Det er den øverste plade på drevet jeg har til at flugte bunden.
Horizonblue
12-04-2010, 12:22
Da jeg monterede mit SX drev gjorde jeg meget ud af at måle det hele godt og grundig for den skulle jo monteres rigtig. kavitationspladen flugtede med bunden. Da båden blev søsat og afprøvet blev jeg noget overrasket over den larm fra udstødningen men larmen var der kun når båden var i plan ??
5-6 cm over kavitationspladen er der en lidt mindre plade (lige under hydr. cylinderne) og mellem disse plader er der 2 store huller i hver side af drevet og der kommer udstødningen ud. Dvs. at når båden planer er der fri udblæsning :eek:
Jeg blev så træt af at høre det larm at jeg allerede næste vinter afmonterede hele lortet igen og kortede 5,5 cm af motorfundementet + transom blev sænket 5,5 cm. Det var sgu et større stykke arbejde men resultatet blev at nu er det til at være i båden når vi sejler og nu kan vi også snakke sammen under sejladsen :D
Det er den øverste plade på drevet jeg har til at flugte bunden.
Holy shit, det var noget af et arbejde...
Larm fra udstødningen bliver uændret på min, da den har udstødning igennem agterspejlet.
Jeg tænkte mere på om skruen kan hitte på at tage luft. Prøvede en kammerats Campion Chase sidste år, med Bravo 1, husker ikke lige hvor højt drevet sidder på den, men den kan godt tage luft. Det er nok også til dels et spørgsmål om at lære den at kende.
På de gamle Volvodrev skal kavitationspladen sidder omkring 1,5cm under bunden.
På projekt Flyfish (2x SX) sidder drevene så lavt som muligt, de kan ganske enkelt ikke komme længere ned. Når drevene sidder i hver side, sætter V bunden en stopper for hvor dybt de kan komme ned. (når hjørnet af transompladen nærmer sig bunden.)
jeg fandt lige disse i mine papirer
Hej Per,
Det er noget af et arbejde du begiver dig ud i:) Goffy's beskrivelse afskrække allerede :)
Der er vel relativ stor sandsynlighed for at propellen vil tage luft ind, samt at du skal bruge en propel med MEGET løft. Høj x-dimension er vel egentlig mest velegnet til både med en sædeles højt kraft til vægt forhold.
På min gamle Phantom tog propellen luft og kunne være svær at få op og plane når motoren var hævet højt.
Horizonblue
12-04-2010, 14:27
Hej Per,
Det er noget af et arbejde du begiver dig ud i:) Goffy's beskrivelse afskrække allerede :)
Der er vel relativ stor sandsynlighed for at propellen vil tage luft ind, samt at du skal bruge en propel med MEGET løft. Høj x-dimension er vel egentlig mest velegnet til både med en sædeles højt kraft til vægt forhold.
På min gamle Phantom tog propellen luft og kunne være svær at få op og plane når motoren var hævet højt.
Hehe, det er ikke så meget selve ombygningen, det var mere tanken om at skulle lave hele skidtet om, nu når man har været grundig med at få målt op.
Når man regner lidt ud, efter Volvo's anvisninger, kommer drevet til at sidde ca 2 cm OVER bunden. De skrå afstande giver alle en lodret afstand på ca 346 mm. Drevet er 325 mm høj(krumtap til kavitationsplade)
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.